Sanatta Tedahül Bağlamında Bedri Rahmi Eyüboğlu

Author :  

Year-Number: 2022-32
Yayımlanma Tarihi: 2022-03-08 21:43:51.0
Language : Türkçe
Konu : Yeni Türk Edebiyatı
Number of pages: 222-230
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Edebiyat, resim, heykel, mimari, müzik, tiyatro, dans gibi türlere ayrılan sanat dalları arasında doğrudan ya da dolaylı bir etkileşim bulunmaktadır. Sanatta tedahül, sanat dallarının iç içe geçmesi, bir sanat dalına ait bir özelliğin başka bir sanat dalı içinde yer almasıdır. Şiirin dilini, söz ile musiki arasında sözden ziyade musikiye yakın bir dil olarak gören Ahmet Haşim, sanatta tedahülün temsilcilerindendir. Ahmet Haşim’in şiirine ve şiir anlayışına karşı çıkan Garip şairleri de bir sanatın malzemesinin bir başka sanat içinde gereği gibi kullanılamayacağı düşüncesiyle sanatta tedahüle karşı çıkmışlardır. Cumhuriyet dönemi şair, yazar ve ressamları arasında yer alan Bedri Rahmi Eyüboğlu, özellikle şiir ve resimleriyle Türk sanat dünyasında önemli bir yere sahip olmuştur. Hem şiir hem de resim sanatında önemli bir yer edinmiş olan Bedri Rahmi üzerine hazırlanmış bu çalışmanın amacı da öncelikle sanatçının düşüncelerini esas alarak, sanatta tedahüle bakışını belirlemek, yapılan çalışmalarda sanatçının bu niteliğinin ne ölçüde ele alındığını ortaya çıkarmak, yapılacak çalışmalara dair öneriler sunmaktır.

Keywords

Abstract

There is a direct or indirect interaction between the branches of art such as literature, painting, sculpture, architecture, music, theatre and dance. In art, the intertwining of art branches, a feature belonging to an art branch of another art is to take part in the branch. Ahmet Haşim, who considers the language of poetry as a language close to music rather than a word, is one of the representatives in the art. Garip poets who opposed Ahmet Haşim's poetry and his understanding of poetry also objected to the artistry in the thought that the material of an art could not be used in another art as required. Bedri Rahmi Eyüboğlu, one of the poets, writers and painters of the Republic period, has an important place in the Turkish art world with his poems and paintings. The aim of this study, which has been prepared on Bedri Rahmi, who has an important place in both poetry and painting, is primarily to determine the artist's view of circulation in art based on his thoughts, to reveal the extent to which this quality of the artist is addressed in the studies, and to offer suggestions for the works to be done.

Keywords


  • Anar, T. (2015). Sonsuzluğun yüzleri: İkinci Yeni şiirinde görsel sanatlar. Akıl Fikir Yayınları.

  • Anar, T. (2021). Nâzım Hikmet şiirinde ekfrasis. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi. 53, 137-162.

  • Aydoğdu, H. (2020). Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun şiirlerinde resme ait unsurlar. Journal of Social and Humanities Sciences Research, 7 (55), 1800-1808.

  • Başbuğ, Z. (2019). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun iki eserinde bulunan Türk kültürü imgeleri. Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (1), 201-208

  • Çelik, Abdullah (1996). Bedri Rahmi Eyüboğlu. Kültür Bakanlığı Yayınları.

  • Doğan, B. (2012). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun şiirlerinde halk bilimi unsurları. Turkish Stu- dies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7/1, 873-887.

  • Durmuş, M. (2001). Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun şiirlerinde ışık ve renk unsuru. Türkoloji Dergisi, 14 (1), 239-254. https://doi.org/10.1501/Trkol_0000000124

  • Ercilasun, B. (1994). Orhan Veli Kanık (hayatı, sanatı, eserlerinden seçmeler). Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.

  • Ergün, N. B. (2019). Geleneksel motiflerimizin soyutlanmasıyla yeni bir plastik anlayışa va- rılması [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

  • Erzen, M. (2007). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun şiiri üzerine bir araştırma [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

  • Eyüboğlu, B. R. (1985). Kardeş mektupları. Bilgi Yayınevi.

  • Eyüboğlu, B. R. (1987). Delifişek (2. Basım). Bilgi Yayınevi.

  • Fırat, G. (2013). Edebiyat tarihinde resim ve şiir analojisi. Batman Üniversitesi Yaşam Bi- limleri Dergisi, 3 (1), 82-96.

  • Gayango, M. (2013). “Ut pictura poesis” en la historia: del siglo xvi al siglo xx. Tiempo y sociedad, 11, 166-182.

  • Haşim, A. (2005). Bütün şiirleri (Haz.: İ. Enginün ve Z. Kerman). Dergâh Yayınları.

  • Kahraman, H. B. (2005). Sanatsal gerçeklikler, olgular ve öteleri. Agora Kitaplığı.

  • Kaplan, M. (1953). Cenap Şehabettin’in eserlerinde pitoresk. Türk Dili ve Edebiyatı Dergisi, 5 (5), 15-31.

  • Kıvrak, E. (2010). Bedri Rahmi Eyüboğlu'nun Türkiye'deki sanat eğitimine resim-şiir ilişkisi bağlamında katkıları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ondokuzmayıs Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

  • Yemenicioğlu Negir, E. ve Korkmaz, T. (2019). Bedri Rahmi Eyüboğlu ve resim yüzeyi ola- rak seramik malzeme. Ulakbilge, 42, 853-866.

  • Ozan, S. (2011). Bedri Rahmi Eyuboğlu’nun şiirlerinde görsellik [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.

  • Soylu, R. ve Köroğlu, D. (2017). Bedri Rahmi Eyüboğlu’nun “Aşık Veysel” adlı resminin göstergebilim çözümlemesi. İdil, 6 (35), 1987-2001. https://doi.org/10.7816/idil06-35-07

  • Üstten, A. U. (2016). Halk edebiyatına uzanan bir köprü Bedri Rahmi Eyüboğlu. Internatio- nal Journal of Language Academy, 4 (3), 33-40.

  • Yavuz, M. K. (2005). Şairin/ressamın ten ile tin arasındaki seyrinde bir imtiyaz olarak ru’ya (vizyon). Merdiven Şiir, 5, 56-58.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics